Blended Mobility
Wat is Blended Mobility?
Bij Blended Mobility nemen studenten een vak van een buitenlandse partnerinstelling op dat bestaat uit een online component en een component met fysiek onderwijs van korte duur. De volgorde en duur van beide componenten zijn flexibel. Studenten ontvangen credits via een Transcript of Records, die worden erkend door de thuisinstelling.
Blended Mobility kan op twee manieren: UGent-studenten kunnen blended vakken volgen aan een buitenlandse partnerinstelling, en studenten van een buitenlandse partnerinstelling kunnen blended vakken volgen aan de UGent.
Het Erasmus+-programma ondersteunt de ontwikkeling en implementatie van Blended Mobility tussen drie of meer hogeronderwijsinstellingen via zogenaamde ‘Blended Intensive Programmes’ (BIP’s). BIP’s vereisen een fysieke mobiliteitscomponent van 5 tot 30 dagen, in combinatie met een online component die samenwerkend leren en teamwerk bevordert. Er is financiering beschikbaar voor de mobiele deelnemers, het personeel en de organiserende instelling. Doorgaans nemen aan een BIP zowel studenten van partnerinstellingen als van de organiserende instelling deel.
UGent-medewerkers kunnen hier meer lezen over BIP’s.
Daarnaast kan een bachelor- of masterstudent in uitzonderlijke gevallen ook voor een korte periode fysiek naar het buitenland in het kader van Erasmus+-‘blended short-term mobility’. Dat kan wanneer studenten met een erkende functiebeperking, werkstudenten of beursstudenten niet kunnen deelnemen aan langdurige fysieke mobiliteitsactiviteiten voor studie- of stagedoeleinden. De student moet het korte verblijf combineren met een verplichte online component. Contacteer je FCI-medewerker voor meer info.
In het vervolg van deze onderwijstip ligt de focus op Blended Intensive Programmes.
Hoe (her)ontwerp je een vak voor Blended Mobility?
Een BIP heeft als doel onderwijs strategisch te innoveren en te internationaliseren via gezamenlijk ontworpen leeractiviteiten, met inhoudelijke meerwaarde voor studenten en lesgevers. Idealiter is een BIP zo ontworpen dat het aansluit bij een vak binnen de opleidingstrajecten van alle betrokken studentengroepen.
Het organiseren en implementeren van een BIP vraagt heel wat voorbereiding. De administratieve kant – zoals financieringsvereisten, inschrijving van studenten en integratie in het studieaanbod - worden uitgebreid toegelicht in de gidsen op het intranet.
In deze onderwijstip leggen we de nadruk op de didactische kant. Hoe bouw je een krachtige virtuele component uit? Hoe organiseer je een effectieve evaluatie met studenten van verschillende instellingen? Hoe hou je in je lespraktijk rekening met de diversiteit binnen een internationale studentengroep?
Onderstaande figuur helpt je op weg. Klik op een element voor meer uitleg.
UGent-praktijken
Hulp nodig?
Lesgevers en opleidingen kunnen bij de universiteitsdienst Onderwijs en Onderzoek terecht voor ondersteuning bij Blended Mobility. We helpen je graag om de mogelijkheden te verkennen, om partners en financieringsmogelijkheden te zoeken om je vak te ontwerpen en we begeleiden je bij de administratieve processen. Met onder andere deze vragen kan je bij ons terecht:
- Oriëntatie: Is Blended Mobility geschikt in onze context?
- Partners: Met welke collega’s bij de ENLIGHT-partners kunnen wij samenwerken?
- Financiering: Welke financieringsmogelijkheden bestaan er om een partner te bezoeken? Hoe zit het met de financiering vanuit Erasmus+ voor de organiserende instelling en de deelnemende studenten?
- Administratie: Hoe verloopt het inschrijvingsproces voor studenten?
- Lesgeven: Hoe houden we studenten geëngageerd tijdens de online component? Hoe kan je effectief lesgeven in een (online) “international classroom”?
- Evaluatie: Wat zijn de mogelijkheden voor evaluatie van Blended Mobility?
Stuur een mail naar onderwijs@ugent.be en wij helpen je graag op weg.
Lees ook
Bijlage
Laatst aangepast 3 december 2025 12:34